יום שלישי, 21 ביוני 2011

1996 THE FUGEES- THE SCORE

לא משנה מה יגידו על שנות ה90, על חזרתו של הרוק האלטרנטיבי לקדמת הבמה, על עלייתם של אנטי גיבורים כקורט קוביין ובק, על הסאונד הכבד והמתכתי ששלט, בשבילי תמיד הם ישארו ימי ההיפ הופ ההאוס והטראנס. זאת לא המוזיקה שלי זה ברור, ואין לי סימפטיה מיוחדת לביט בוקסים וסימפולים, אבל אין מה לעשות, מה ששלט אז (וחבל שזכרונם של כמה מבקרים בגד בהם) הייתה כמו בעשור הארור שלפניו וכמו בסוף העשור לפני כן- מוזיקת ריקודים קצבית, קלה וממכרת. מכל זה לא נשאר יותר מדי ולפעמים אני רואה קליפים ישנים של רוקסט למשל או נוטי בי נייצ'ר וחושב על הימים הללו במין נוסטלגיה מטופשת, לפעמים אני גם מתמלא חלחלה. מה שכן באמצע-סוף שנות ה90 המוזיקה הזאת שנחשבה למוקצית ונחותה החלה לתפוס את מקומה הלגיטימי גם בקרב אניני טעם. אחת מהדוגמאות הללו היא להקת ה"פוג'יז" שהייתה במונחים של ההיפ הופ סוג של סופר גרופ אמיתית וכללה 2 מענקי התקופה- הסולן וויקלף ז'אן והסולנית לוריין היל. השילוב בין השניים הוליד מספר להיטי ענק של ממש כמו החידוש ל "KILLING ME SOFTLY" של רוברטה פלאק משנות ה70 ו READY OR NOT שלווה בקליפ מושקע בטירוף אה-לה סרט של מייקל ביי (שהיה בשיאו אז עם סרטים כמו "ארמגדון" ו"בחורים רעים").


החדירה לליבו של המיינסטרים היוותה סנונית ראשונה של אמני היפהופ שהצליחו ללא פשרות על האיכות המוזיקלית שלהם לאחר שנים שהז'אנר הזה נחשב שולי ונישתי והתנגן בעיקר במועדונים. הפוג'יז השכילו לשלב בין היפ הופ לסגנונות אחרים כמו רגאי, רוק וג'אז. אבל הפתח שהם השאירו הוביל דווקא לתופעות לא כל כך חיוביות ובמהרה חדרו הרכבי היפ הופ לא ראויים למרכז העניינים- תופעה שקיימת עד היום. החלל שנוצר לאחר לכתם מולא בחוסר הצלחה ע"י אמנים שחזרו אחורה מבחינה מוזיקלית והשאירו את ההיפ הופ כמוזיקה נישתית, בעלת גוון אחד ועם מלל ברמה נמוכה למדי.
זאת הייתה הרפתקה חד פעמית שהצליחה כמעט במקרה והשאירה אחריה טעם של עוד. לאחר האלבום הלהקה התפרקה, וויקלף הוציא כמה אלבומי סולו לא רעים בכלל ובשנים האחרונות ניסה את מזלו בפוליטיקה של המדינה הכושלת האיטי. צחוק הגורל- דווקא ז'אן האאוטקאסט נתפס בהאיטי מולדתו כסוג של אליטיסט ומועמדתו נפסלה. לוריין היל הוציאה אלבום מופת אחד (THE MISSEDUCATION OF LAURAIN HILL) ודי נעלמה והצלע השלישית פראס די נעלם והתמקד בעיקר בהפקה מוזיקלית ומשחק. THE SCORE שינה אצלי משהו בגישה ולימד אותי שהיפ הופ יכול להישמע אחרת. הוא ניפץ לי דעות קדומות (שחזרו לרוע המזל בשנים האחרונות) ופתח לי צוהר למשנה מוזיקלית שלמה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה