יום שבת, 9 ביולי 2011

1999 Red Hot Chilli Peppers- Californication

ב1999 כולם דיברו על סוף המאה וסוף האלף שעמדו ממש לפני סיום היסטורי, ואכן לא הרבה זוכים לצפות בשינוי היסטורי של מאה ואלף. אבל כמעט אף אחד לא דיבר על סיומו של העשור המופלא הזה, הרב גוני והמרתק של שנות ה90. העשור שהתחיל באופטימיות מרובה וקבע גבולות ברורים בתחילתו ובמהלך השנים עבר שינויים וטלטלות תרבויות רבות, או ב2 מילים- החלום ושברו. בתחילת העשור כאמור- אופטימיות מופרזת. בארה"ב הציבור שמאס בשלטון הרפובליקני הקפיטלסטי והרקוב שלח הבייתה את נציגו ג'ורג' בוש האב והחליפו בגרסה צעירה ותוססת- ביל קלינטון כבר ב1992. אבל עוד לפני כן חלה מגמה בולטת של שינוי ורוח חדשה הבזה לכל מה שייצגו שנות ה80 וייצרו אלטרנטיבה תרבותית ברורה. קראו לזה "דור הX" ועוד כל מני שמות מוזרים לדור ההוא שאין לו מטרות מוגדרות, שומע מוזיקה רועשת ומחתרתית מבעבר ובאופן כללי לא מציית למוסכמות הישנים שהידרו כוח שליטה וכסף. בישראל השינוי קורה כמעט במקביל עם החלפת השלטון והפיכתה של המדינה לרב ערוצית וקוסמופוליטית.
כולם חלמו על שלום, על עולם ללא גבולות, על היום בו נתעסק בטיפוח עצמי במקום לדאוג להישרדות. בסוף העשור זה כבר לא נראה כל כך פשוט. גם המוזיקה של תחילת העשור- גראנג' ורוק כבד התחלפו במהרה למוזיקה אלקטרונית והפופ שלא עזב מעולם.
בסוף העשור הציבור כבר כמעט והתעורר בבעטה מהחלום המתוק. הכלכלה עדיין עומדת, קלינטון ואהוד ברק בשלטון. הציבור ממשיך להתעלם מהזרמים הרעים שמתחת לפני השטח ולא יודע שהכל יתפוצץ בפניהם עוד שנה שנתיים בלבד.
לעומת זאת התרבות שתמיד מקדימה את זמנה מנסה להציב תמרורי אזהרה לציבור המנומנם- מכיוון הקולנוע אנו רואים נביאי זעם שנותנים את אותותיהם השונים (מועדון קרב ואמריקן ביוטי הם הבולטים שבהם) ואילו במוזיקה אנו שומעים גם כן את מסיבת סוף המאה- אמנים שונים שנותנים בין השורות את הגוג ומגוג שלהם.
קליפורניהקיישן הוא אלבום שדווקא מזוהה עם שנות ה2000. שיר הנושא שלו אפילו נבחר לשיר העשור של שנות ה2000 (טעות נפוצה שחלה גם על "ANOTHER BRICK ON THE WALL" כשיר העשור של שנות ה80)
ובאופן כללי הוא מקדים את זמנו. הפפרס חוגגים את החגיגה אבל גם מתריעים מהיום שאחרי. הם ממשיכים בקו המוזיקלי הברור שלהם, זה שליווה אותם מתחילת דרכם בשנות ה80, לעיצוב הדרך באלבום המופת שלהם BLOOD SUGAR SEX MAGIC של רוק אגרסיבי לצד בלאדות רוק נוגות.

שיר מפורסם נוסף מהאלבוםSCAR TISSIUE מדבר על ההתמכרות של הסולם אנתוני קידס לסמים ואלכוהול. הפפרס נשמעים פחות או יותר אותו הדבר כמו באלבומים הקודמים שלהם, זה אולי הכוח שלהם למרות שלעיתים זה מעייף וגובל במחזור פושע. ועם זאת הכנות שלהם והיושר שלהם מביא לכמה מהיצירות הגדולות של שנות ה90. כמו כולנו בעשור הזה הם התפכחו, התבגרו אבל שמרו על ניצוץ רוח הנעורים שלהם.
בשבילי חלק מהשירים הם בלדות עצובות, רקוויום בדיעבד של עשור של תמימות, חופש ואופטימיות בלתי נלאית, תחושות שנמחקו ברגע ב2001 בין הר הבית בירושלים לגראונד זירו בניו יורק.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה